گروه آموزشی جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

این وبلاگ توسط گروه جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر مدیریت می شود .

گروه آموزشی جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

این وبلاگ توسط گروه جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر مدیریت می شود .

نابودی قطب شمال در سال 2030

نابودی قطب شمال در سال 2030

کارشناسان محیط زیست آمریکا هشدار داده اند اگر روند گرم شدن زمین به شکل کنونی ادامه داشته باشد قطب شمال در سال 2030 کاملا نابود خواهد شد و دیگر خبری از یخچال های طبیعی و برف در این مناطق نخواهد بود.
به گزارش تابناک به نقل از گزارش الحیات از آمریکا نیز نشان می دهد که ماهواره های کنترل محیط زیست در قطب شمال نشان داده است که حجم ذوب شدن یخ های قطب شمال بیش از 4 برابر میزانی است که آمارهای رسمی اعلام می کنند بنابراین روند نابودی قطب شمال بسیار سریع تر از آنچه گقته شده است ، خواهد بود.
آمریکای مرکزی و شمالی و شمال اروپا به عنوان آلوده کننده ترین کشورهای جهان شناخته شده و اگر این کشورها به روند صنعتی شدن کنترل نشده ادامه دهند روند گرم شدن دمای کره زمین سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و چه بسا حتی در سال های زودتر از 2030 نیز قطب شمال از بین خواهد رفت و متعاقب آن جهان شاهد حوادث غیر طبیعی نظیر بالا آمدن آب دریاها و زیرآب رفتن بخش های وسیع تر و نابودی محیط زیست قطب شمال را شاهد باشد.
هشدار کارشناسان تا کنون مورد توجه آمریکا و کشورهای صنعتی قرار نگرفته است.

بروز مجدد کشند قرمز در سواحل هرمزگان

بروز مجدد کشند قرمز در سواحل هرمزگان  

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از بروز مجدد پدیده کشند قرمز در آب‌های ساحلی هرمزگان خبر داد و گفت: طی یک هفته اخیر در منطقه خورگورسوزان بندرعباس، تراکم کشند قرمز بین 5 تا 7 میلیون سلول در لیتر بوده است. به گزارش ایسنا دکتر محمد صدیق مرتضوی در یک نشست خبری اظهار کرد: در تاریخ چهاردهم شهریورماه جاری، تغییر رنگ آب دریا در حوالی بندر شهید باهنر که ناشی از شکوفایی گونه‌ای از دینولازله(peridinium quinquecorne) بوده است، مشاهده شد که گستردگی این لکه چندان زیاد نبود. وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، پایش ماهواره‌ای این پدیده به صورت روزانه انجام شده و نتایج بررسی تصاویر، حاکی از گسترش پدیده کشند قرمز در آب‌های ساحلی خلیج فارس است. مرتضوی تصریح کرد: به دلیل بروز و مشاهده این پدیده، علاوه بر گشت‌های ماهانه پایش کشند قرمز در 5ایستگاه ساحلی بندرعباس، 9 ایستگاه در غرب و 9 ایستگاه دیگر در شرق هرمزگان، از تاریخ 17 شهریورماه جاری تا امروز(25 شهریور)، گشت‌های روزانه‌ای در 4 ایستگاه از مناطق ساحلی بندرعباس و 4 ایستگاه دیگر در غرب، شرق، جنوب و شمال غربی هرمز و جزیره قشم صورت گرفته و کارشناسان پژوهشکده به بررسی میدانی و جمع آوری نمونه‌ها مشغول هستند. وی اضافه کرد: همچنین دو بار در هفته، پایش کشند قرمز در آب های ساحلی تیاب و مزارع پرورش میگو در شهرستان میناب نیز جهت جلوگیری از خسارت به استخرها صورت می‌گیرد. رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: عامل شکوفایی در اطراف جزیره هرمز نیز ناشی از گونه دیگری از دینولازله ها با نام سراتیوم(cratium fusus) می باشد. وی یادآور شد: دو گونه فعلی، بر خلاف گونه غیر بومی کوکلودینیوم(cochlodinium) که برای اولین بار اواخر شهریورماه دو سال گذشته در منطقه خلیج فارس مشاهده شد، بومی این منطقه بوده اما شکوفایی نداشته اند. مرتضوی خاطرنشان کرد: به منظور بررسی تغییرات این گونه‌ها، طی 24 ساعت اخیر گشت‌های شبانه روزی با فاصله زمانی هر سه ساعت یکبار، با برداشت نمونه برای تعیین گونه‌های فیتو پلانکتونی، ثبت عوامل محیطی و برداشت نمونه برای مواد مغذی، توسط 2 اکیپ کارشناسی از دو منطقه ساحل پارک دولت بندرعباس و پشت استانداری هرمزگان انجام شده است. وی بیان کرد: گشت‌های روزانه پایش تغییرات کشند قرمز در آب‌های ساحلی بندرعباس به صورت مستمر و حتی در ایام تعطیل نیز انجام می‌شود و اگر ضرورت باشد، در مناطق شرق و غرب استان(جاسک و بندرلنگه) نیز این پایش‌ها صورت می‌گیرد.

ژوئن ۲۰۱۰گرمترین ماه تاریخ هواشناسی

ژوئن ۲۰۱۰گرمترین ماه تاریخ هواشناسی

بالاترین دما طی این ماه در تمامی قاره های جهان و به ویژه امریکا ثبت شده و به این ترتیب ازنظرگرما رکورد شکنی شده است.

 ژوئن امسال گرمترین ژوئن طی تاریخ هواشناسی بوده است.

اداره ملی تحقیقات جوی و اقیانوسی امریکا اعلام کرد : بالاترین دما طی این ماه در تمامی قاره های جهان و به ویژه امریکا ثبت شده و به این ترتیب ازنظرگرما رکورد شکنی شده است.

به گزارش کارشناسان هواشناسی میزان رطوبت نیز درکره زمین در حال افزایش است و بیشترین میزان رطوبت در سال جاری در هند، جنوب چین، جنوب اروپا و ایالت های مرکزی امریکا مشاهده شده و جنوب غربی استرالیا با کمبود شدید باران مواجه است. علاوه بر این طی ماه گذشته حجم یخهای قطب شمال به کمترین میزان رسیده است.

به گفته تیلور هوارد کارشناس هواشناسی این اطلاعات فوق العاده مهم هستند چون در صورت کاهش سطح یخهای قطبی پرتوافکنی خورشید در اقیانوس افزایش می یابد که به نوبه خود افزایش سرعت اب شدن یخها را در بر خواهد داشت.

گفتنی است روند کاهش سطح یخهای قطبی از سال هزارو نهصد و نود اغاز شده است

جغرافیای آسمانی کعبه شکست!

 جغرافیای آسمانی کعبه شکست!

در تمام نقاط جهان و میان همه اماکن مقدس مذهبی هیچ بنایی تا کنون مجال و جرأت قد برافراشتن به این قد و قواره را نداشته است. اما "برج هتل" که یکی از برجهای هفتگانه ابراج البیت است با ارتفاع 601 متر حتی اجازه نمی‌دهد شما تصویری از مسجد الحرام، گلدسته‌ها و پهنای آسمان داشته باشید.

 این مجموعه از هفت برج تشکیل شده که بلندترین برج این مجموعه "برج هتل" نام دارد.
 

رقم دقیق هزینه شده برای مجموعه ساختمان بنا مشخص نیست اما گمان می‌رود بیش از ۳ میلیارد دلار آمریکا باشد. هتل در مجاور مسجد الحرام است و ظرفیت 100 هزار میهمان را دارد. چهار مرکز خرید و تفریح، پارکینگ با ظرفیت بیش از هزار خودرو، سالن کنفرانس با ظرفیت 1500 نفر، مسجدی با ظرفیت 3500 نمازگزار، چندین هتل 5 ستاره، دو باند ویژه فرود هلیکوپتر و ... از دیگر بخشهای این مجموعه عظیم هستند.

ساعتی به بزرگی شش برابر ساعت "بیگ بِن" لندن در بلندترین نقطه این هتل نصب شده است. به گفته مسئولین سعودی این ساعت که موسوم به "برج سلطنتی ساعت مکه" است با فرا رسیدن ماه رمضان (دهم آگوست) راه اندازی شد. ساعت این برج چهل و پنج متر طول و چهل و سه متر عرض دارد و به نمادی از این مجموعه هفت برج در حال ساخت بدل می شود.

مسئولان سعودی می گویند هدف از نصب چنین ساعتی در مکه این است که یک و نیم میلیارد مسلمان جهان از این پس به جای استفاده از زمان به وقت گرینویچ یا همان
GMT از زمان اسلامی یا Islamic Mean Time) IMT
) استفاده کنند.

تا چند سال پیش بلندترین بنای مُشرف به صحن مسجدالحرام، قصر ملک فهد پادشاه پیشین مملکت عربی سعودی بود که بر بلندای ابوقُبیس، صدها متر فراتر از کعبه نشسته بود. میهمانان خاص پادشاهی سعودی در ایام حج در این قصر ضیافت استراحت می‌کردند تا ضمن انجام اعمال از آن بلندا ناظر صحن مسجد و طواف حاجیان باشند. اما امروزه دیگر این بنا در برابر برج در دست ساخت "ابراج البیت" کوچک می‌نماید.

در تمام نقاط جهان و میان همه اماکن مقدس مذهبی هیچ بنایی تا کنون مجال و جرأت قد برافراشتن به این قد و قواره را نداشته است. برج اصلی با ارتفاع 601 متر در کنار شش برج بزرگ دیگر حتی اجازه نمی‌دهد شما تصویری از مسجدالحرام، گلدسته‌ها و پهنای آسمان داشته باشید.  سازندگان این مجموعه عظیم شرکت مجموعة بن لادن السعودیة (متعلق به خانواده اسامه بن لادن) و معمار آن شرکت دار الهنداسه است.

 در حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی معمول است که  بنای دیگری نباید ارتفاعی بالاتر از بنای مشخص شده داشته باشد زیرا به فضای معماری محوطه لطمه زده و خط افق شکسته می شود. به طور مثال حساسیت های داخلی و خارجی (از جمله یونسکو) در زمینه میدان نقش جهان اصفهان را می توان نام برد. حال سکوت یونسکو در قبال این بنای بی نظیر ادیان الهی قابل تامل می نماید.البته نباید فراموش کرد که کعبه با انکه قدیمی ترین بنایجهان است اما در یونسکو به ثبت نرسیده یا بهتر بگوییم دولت سعودی نمی خواهد ثبتی صورت بگیرد تا گیری هم به وجود نیاید.

ساخت بناهای عظیم در کشورهای اسلامی امر مذمومی نیست و در جای خود نشانه توسعه و آبادانی است. مطرح کردن زمان اسلامی نیز در برابر زمان گرینویچ در جای خود پذیرفتنی است ، ولی آیا روش بهتری برای این منظور نبود؟ به هر حال گمان می رود بنا کردن این ساختمان درست در جوار حرم الهی به عنوان مقدس ترین بنای مسلمانان جهان علاوه بر اشراف بنای دست ساز بشر عصر حاضر در برابر بنای ابراهیمی و نبوی کعبه ، موجب بر هم زدن تمرکز زائران خانه الهی از انجام صحیح مناسک خواهد بود. اگر چه بر این موضوع ایراد شرعی عنوان نشده است.

این هتل 7 ستاره با 601 متر ارتفاع، مرتفعترین هتل دنیا و بلندترین برج عربستان است. از نظر حجم با یک میلیون و 500 هزار مترمربع مساحت، همراه با ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی، عنوان بزرگترین ساختمان جهان را از آن خود کرده است. همچنین بعد از برج خلیفه دبی (با 828 متر ارتفاع)، این بنا بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر نیز محسوب می شود. دیگر برجهای این مجموعه هاجر، زم زم، مقام، قبله، صفا و مروه نام دارند که بجز مقام و قبله، ساخت بقیه برجها تکمیل شده و این دو برج باقیمانده همراه با برج هتل تا پائیز 2010 افتتاح می شوند. 


آب خلیج فارس به یزد منتقل می شود

آب خلیج فارس به یزد منتقل می شود

طرح انتقال آب به خلیج فارس در جلسات متعددی مطرح شد و اعلام کردیم استان یزد باید نیمی از آب مورد نیاز خود را از زاگرس مرکزی و نیم دیگر را از خلیج فارس تامین کند.

محمدرضا فلاح زاده از اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در یزد، محمدرضا فلاح زاده در نشستی خبری با حضور خبرنگاران استان یزد اظهار داشت: طرح انتقال آب به خلیج فارس در جلسات متعددی مطرح شد و اعلام کردیم استان یزد باید نیمی از آب مورد نیاز خود را از زاگرس مرکزی و نیم دیگر را از خلیج فارس تامین کند.

وی افزود: طرحها و توجیهات آن در این جلسات مورد قبول واقع شد و انتقال آب خلیج فارس به یزد مورد تصویب قرار گرفت که شرکت مکران کرمان آن را به مرحله اجرا درخواهد آورد.

فلاح زاده عنوان کرد: در صورتی ‌که دولت بتواند در این طرح سرمایه‌ گذاری کند، این اقدام انجام می شود در غیر اینصورت شرکت مکران سرمایه‌ گذاری کرده و آب را انتقال می ‌دهد و پس از انتقال، آب را به فروش می‌ رساند.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه جذب سرمایه های داخلی و خارجی از اصلی ترین برنامه های ماست،‌ افزود: برای جذب سرمایه های خارجی در واحدهای مختلف صنعتی و معدنی استان یزد مذاکراتی با شرکتهای چینی، روسی، آلمانی و ایتالیایی انجام داده ایم.

سانسور در گوگل ارث

سانسور در گوگل ارث

خلاف ادعاهای مبنی بر آزادی جریان اطلاعات، مکانهای بسیاری در گوگل ارث به دلایل سیاسی و نظامی سانسور می‌شود.عمده این موارد مربوط به مکانهایی است که رویت آنها از طریق گوگل ارث، ممکن است مشکلات امنیتی برای حاکمان آمریکا داشته باشد. در این گزارش فهرست 13 مکان از دهها مکانی که توسط گوگل ارث سانسور شده است ارائه می شود:
 
کاخ سفید آمریکا: بنا به دلایل امنیتی تصاویر کامل و واضحی از مقر رییس جمهور آمریکا در گوگل مپ و گوگل ارث به نمایش در نمی آید.
 
کنگره آمریکا : در ابتدای راه اندازی گوگل مپ تصاویر کنگره بصورت تیره نشان داده می شد اما اخیرا این مورد برطرف شده و جای آن را تصاویر قدیمی گرفته است.
 
محل اقامت دیک چینی: محل اقامت معاون اول رییس جمهور سابق آمریکا نیز در گوگل ارث ناواضح دیده می شود ، این در حالیست که تمام مناطق اطراف آن واضح دیده می شود.
 
پایگاه هوایی Soesterberg در هلند که محل نگهداری هواپیماهای استراتژیک F-15 آمریکایی ست در گوگل ارث سانسور شده است.
 PAVE PAWS
در ایالت ماساچوست آمریکا که محل اصلی رادار های اخطار حملات موشکی به آمریکاست ناواضح و سانسور شده است.
 
هتل شط العرب در بصره عراق : این هتل که محل اقامت سربازان انگلیسی در بصره است احتمالا بعد از انتشار اخباری مبنی بر اینکه ممکن است با استفاده از اطلاعات گوگل ارث مورد حمله قرار گیرد از نقشه های گوگل پاک شده است.
 
شهر Leeuwarden در هلند یکی از مراکز و پایگاههای اصلی فرماندهی و عملیات هوایی ناتو در شمال اروپاست . با زوم کردن روی نقشه و مقایسه آن با مناطق اطراف متوجه می شویم که طراحان نقشه های گوگل به جای این شهر چمن کاشته اند!
 
پایگاه هوایی ریمس در فرانسه : تنها ساختمان این پایگاه هوایی در نقشه های گوگل بصورت شطرنجی نمایش داده می شود.
Novi Sad
در صربستان : این پایگاه نظامی هم بصورت کاملا مبهم و نا واضح مشاهده می شود.
 
پایگاه هوایی Kamp van Zeist در انگلستان که یکی از پایگاههای مقدم آمریکا به شمار می آید بطور رسمی در نقشه های گوگل مخدوش و غیر قابل نمایش شده است.
 
آژانس C-3 ناتو در بروکسل بلژیک : این محل یک انستیتوی علمی ست که جهت پشتیبانی علمی نیروهای ناتو احداث شده است. این ساختمان نیز بطور کامل سانسور شده است.
 
محل ساختمان جدید سفارت آمریکا در هلند : این محل نیز بطور کامل در گوگل ارث مخدوش شده است.پایگاه هوایی رامستین در آلمان : این پایگاه که به عنوان یکی از مراکز فرماندهی ناتو یاد می شود ، در جنگ عراق مورد استفاده نیروهای آمریکایی و متحدانش قرار گرفت. هواپیماهای استراتژیکی توسط نیروی هوایی آمریکا در این محل نگهداری می شود. این پایگاه نیز بطور کامل توسط گوگل ارث سانسور شده است. اسمعیل پور
سرگروه جغرافیای استان مرکزی