گروه آموزشی جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

این وبلاگ توسط گروه جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر مدیریت می شود .

گروه آموزشی جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

این وبلاگ توسط گروه جغرافیای مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر مدیریت می شود .

نگاهی کوتاه به جغرافیای طبیعی قطر

موقعیت و وسعت

الف ) موقعیت نسبی

    کشور قطر در جنوب غربی قاره آسیا و در منطقه خاورمیانه ودر میانه حاشیه ساحل جنوبی خلیج فارس واقع شده و شکل آن مانند زبانی است که از خشکی بیرون آمده و در داخل آب های دریا پیشروی کرده است.

     سرزمین قطر با آنکه خود شکل شبه جزیره ای دارد و حلقه اتصال بین شمال و جنوب خلیج فارس  می باشد ، قسمتی از شبه جزیره بزرگ عربستان می باشد. همچنین این سرزمین به دلیل موقعیت مناسب خود ، اتصال دهنده سواحل شرقی و غربی خلیج فارس است.

   آب های خلیج فارس از سه جهت  غرب ، شمال و شرق این کشور را در برگرفته و تنها مرز خشکی آن از جهت جنوب  با کشور عربستان  سعودی است .

   طول سواحل قطر تقریباً 748 کیلومتر است . طول مرز خشکی با عربستان نیز حدود 60 کیلومتر می باشد. ایران در شمال قطر واقع شده و نزدیک به 250 کیلومتر مرز آبی( دریایی) با این کشور دارد . از شمالی ترین نقطه خاک قطر (شهر الرویس) تا ساحل بندر دیر در استان بوشهر حدود 185 کیلو متر است . در غرب ، بحرین  نزدیک ترین همسایه آبی  قطر می باشد . بین ساحل غربی قطر (راس ام حیش ras-omm-heish) و ساحل جنوبی جزیره منامه(جزیره اصلی بحرین ) حدود 27 کیلومتر فاصله است و جزایر حوار (havar ) بحرین در یک مایلی سواحل قطر قرار دارند . در آب های شرقی ، قطر با عربستان سعودی و امارات متحده عربی ( امارت ابوظبی) مرز مشترک دارد ، که البته این مرز به دلیل اختلافات مرزی ابوظبی و عربستان  وضعیت  چندان  مشخصی ندارد . فاصله شهر ابوظبی تا دوحه - مرکز قطر-  بطور مستقیم  به 280 کیلومتر می رسد ، در حالی که فاصله مرز ابوظبی و مرز قطر از طریق خاک عربستان بسیار کم بوده  و حدود 45 کیلومتر است .

ب ) موقعیت ریاضی

    خشکی کشور قطر بین 24 درجه و27 دقیقه تا 26 درجه و10 دقیقه عرض شمالی از خط استوا(خط نیمگان زمین) قرار دارد ، یعنی در محدوده نوار بیابانی نیمکره شمالی ، به همین جهت منطقه ای بیابانی و گرم
می باشد .

    همچنین این سرزمین بین 50 درجه و 45 دقیقه  تا 51 درجه و 40 دقیقه شرقی طول جغرافیایی از خط نصف النهار گرینویچ (خط نیمروزی مبنا)  واقع شده است .

    از شمالی ترین نقطه ( حومه شرقی شهر الرویس al- ruwais) تا جنوبی ترین نقطه (اطراف سودانثیل sudanthil) حدود 160 کیلومتر فاصله است . عرض این شبه جزیره هم بین 55 تا 85 کیلومتر در قسمتهای مختلف شمال و جنوب کشورمتفاوت است . فاصله بین شرقی ترین نقطه (راس ابوعبود ras- abu-abboud در شرق شهر دوحه ) تا غربی ترین نقطه ( جنوب شهر دخان dukhan) نیز حدود 85  کیلومتر است.

ج) مساحت

            و سعت  سرزمین اصلی شبه جزیره قطر حدود 11437 کیلومتر مربع است . با احتساب جزایر تابعه در خلیج فارس این رقم به حدود 5/11532 کیلو متر مربع می رسد.

 

 

 

 

شناخت اشکال سطح زمین ( ژئو مورفولوژی )

    شبه جزیره قطر در مجموع دارای زمین مسطح و هموار است وآن گونه که نقشه ارتفاعی ( توپوگرافی ) قطر نشان می دهد ، وضعیت ناهمواری های آن به شرح زیر است :

1- حدود 44 درصد از وسعت قطر کمتر از 30 متر از سطح دریا (سطح مبنای جهانی)  ارتفاع دارد.

2- نزدیک به 90 درصد از سطح این سرزمین در ارتفاع کمتر از 50 متری از سطح دریا قراردارد.

3- زمین هایی که ارتفاع آنها پایین تر از سطح دریاست حدود یک درصد مساحت قطر را تشکیل می دهند.

4- زمین هایی که بالاتر از 80 متر ارتفاع دارند، فقط 3/. درصد وسعت قطر را شامل می شوند.

5- باتلاق دخان در غرب شبه جزیره قطر گودترین مکان درسطح کشور است که ارتفاع آن به حدود 6 متر پایین تر از سطح دریا می رسد .

6- بلندی « طویر الحمیر » در جنوب قطر (در حاشیه جاده غربی سودانثیل به جاده سلوا) با ارتفاع 103 متر بلندترین نقطه کشور است. بدین ترتیب اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست ترین نقطه در قطر به 109 متر می رسد.

7- ارتفاع در شبه جزیره قطر به سمت غرب و جنوب و جنوب غربی افزایش می یابد.

8- شیب طبیعی زمین در بیشتر نقاط این کشور کم است . درجه شیب بین 6/0 درجه تا 2 درجه بوده و این در حالی است که شیب در همه جا به سمت دریا نیست و حوضه های کوچک و بسته داخلی نیز وجود دارند.

9- تپه های شنی نیز حدود 15 درصد این سرزمین را در بر می گیرند.

    همچنین باید این نکته را در نظر داشت که سرزمین قطر حالت بیابانی و صحرایی دارد وبا توجه به اینکه دورترین فاصله نواحی داخلی قطر تا دریا کمتر از 45 کیلومتر است ، می توان آن را یک بیابان ساحلی محسوب نمود .

 

 

 


 

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد ملازهی چهارشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 14:40 http://ollee.blogfa.com

سلام
چه طوری اقای تاجیک چه خبر از اون ورا
خوش می گذره
ما رو شناختید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد